Nový školský rok 2024/2025 sa začal dňa 01. 09. 2024 so školským vyučovaním 02. 09. 2024 a s vyjadrením ministra školstva Tomáša Druckera „nežná revolúcia vo vzdelávaní “
Citát: „Pre učeného a vzdelaného človeka žiť znamená premýšľať.“
Marcus Tullius Cicero – rímsky filozof a štátnik -106 – 43 pred n. l.
Vážení zákonní zástupcovia/rodičia, kolegyne a kolegovia!
Školy a školské zariadenia otvorili svoje brány pre detí/žiakov aby sa opäť vzdelávali v školách a v školských zariadeniach. Do základných a stredných škôl v školskom roku 2024/2025 nastúpi okolo 722 000 žiakov. Do základných škôl asi 507 000 žiakov a 215 000 žiakov na stredné školy. Do školských lavíc zasadne 60 058 prvákov.
Vláda Slovenskej republiky schválila nové školské zákony, ktoré minister školstva Tomáš Drucker nazval „nežnou revolúciou vo vzdelávaní.“ Nové školské zákony obsahujú 89 praktických zmien pre kvalitnejšie školstvo kde patrí duševné zdravie detí, desegregáciu, inklúziu, zmena názvu špeciálnych škôl, efektívnosť a pod. v slovenskom školstve.
Zákonní zástupcovia pozor! V tomto školskom roku bude nový spôsob ospravedlňovania neprítomnosti detí, budú nové materiálno – spotrebné normy a receptúry pre diétne stravovanie.
Minister školstva T. Drucker hovorí o prvom významnom legislatívnom kroku, ktorý vedie k ambiciózneho rezortného programu zmien. „Cieľom týchto návrhov je podporiť projekty na zlepšovanie vzdelávania v materských, základných a stredných školách. Úlohy z programového vyhlásenia vlády sme rozdelili do 40 projektov, ktoré majú vlastný tím, konkrétne ciele a jasne určenú líniu zodpovednosti voči politickému vedeniu rezortu,“
Zmeny v materských školách
Jedným z hlavných bodov je zavedenie normatívneho financovania pre materské školy od roku 2025, čím sa vytvára priestor na zlepšenie vzdelávania detí už od ranného detstva. Tento prechod na nový spôsob financovania bol výsledkom konštruktívnych rokovaní so samosprávou, ktoré vyústili do podpísania memoranda so Združením miest a obcí Slovenska (ZMOS) a Úniou miest.
Optimalizácia siete stredných škôl
Kľúčovou oblasťou je aj optimalizácia siete stredných škôl, ktorá má za cieľ ozdravenie siete stredných škôl prostredníctvom opatrení pripravených v spolupráci so samosprávnymi krajmi a zamestnávateľmi. Súčasná sieť totiž trpí prílišnou zotrvačnosťou, pričom jej štruktúra zodpovedá inému demografickému vývoju a iným požiadavkám trhu práce. Mnohé zo stredných škôl majú v súčasnosti stanovené rozpočty iba na prežitie a aj preto nemajú prostriedky na modernizáciu priestorov či vzdelávacích postupov. Zmeny sa zameriavajú na efektívnejšie určovanie počtu žiakov, zjednodušenie prijímacieho konania a administratívnych procesov pri spájaní škôl.
Duševné zdravie detí a inklúzia
V oblasti duševného zdravia a inklúzie ministerstvo navrhuje zmeny, ktoré zahŕňajú zákaz používania mobilných telefónov v školách s cieľom zlepšiť duševnú pohodu detí. Vláda tiež navrhuje záväzné desegregačné štandardy na podporu inkluzívneho vzdelávania detí rómskej národnostnej menšiny a zákaz dvojzmennej prevádzky na základných školách. Návrh vytvára aj priestor na zavedenie systému včasného varovania pred predčasným ukončením školskej dochádzky. Tento nástroj umožní školám a ministerstvu identifikovať žiakov v riziku a ponúknuť im konkrétnu pomoc.
Kompenzačný príspevok
Novela zákona o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch prináša v porovnaní s regionálnymi príspevkami vyplácanými v roku 2024 niekoľko zásadných zmien. Rozširuje okruh prijímateľov príspevku, aby zahŕňal aj napríklad pedagogických a odborných zamestnancov materských škôl, špeciálnych materských škôl, alebo poradenských zariadení. Oproti roku 2024 sa navyše ráta aj s kompenzovaním pedagogických a odborných zamestnancov pracujúcich v náročnejších podmienkach, teda na školách s vyšším podielom detí zo sociálne znevýhodneného prostredia alebo v hmotnej núdzi.
Celoživotné vzdelávanie
Súčasťou balíka je aj nový zákon o vzdelávaní dospelých. Jeho cieľom je uľahčiť ľuďom prístup k vzdelaniu v každom veku, dať druhú šancu tým, ktorí majú nedostatočnú kvalifikáciu a zároveň vytvoriť zrozumiteľný systém pravidiel aj pre zamestnávateľov. Podrobne ho rezort školstva predstavil v prvej polovici roka. Návrh zákona reflektuje aktuálne spoločenské a technologické zmeny, vrátane digitalizácie a automatizácie.
Vzdelávacie cykly zvládlo prvých 39 pilotných škôl a od tohto školského roka nastúpi na vzdelávacie cykly ďalších 400 škôl. Sú vypracované typizované školské vzdelávacie programy, Nové kurikulum bude od školského roku 2026/2027 povinné pre všetky základné školy na Slovensku.
Dochádza k zmenám v cieľoch a obsahoch základného vzdelávania, ktoré otvoria možnosti lepšej prípravy detí/žiakov na život v 21. storočí. Podstatným cieľom je posilniť environmentálnu, finančnú, digitálnu, občiansku, emocionálnu a sociálnu gramotnosť. V neposlednom rade je potrebné posilniť čitateľskú gramotnosť s porozumením a vizuálnu gramotnosť.
Učitelia poznajú svoje detí aj svojich žiakov a vedia, ako sú schopní vstrebávať nové učivo a tak môžu pristúpiť učitelia ku deťom a žiakom individuálnejšie podľa náročnosti učiva a schopnostiam detí a žiakov rýchlo to učivo pochopiť.
Vážení zákonní zástupcovia/rodičia, deti/žiaci, pedagógovia a nepedagogickí zamestnanci Slovenská rada rodičovských združení Vám praje v tomto školskom roku pevné zdravie, veľa pracovných a osobných úspechov, kvalitné a efektívne vzdelávanie, trpezlivosť, disciplinovanosť, zodpovednosť a radosť zo života.
V Poprade 02. septembra 2024
Bc. Ing. Júlia Lindtnerová, predseda a štatutár SRRZ
Zdroj: https://www.minedu.sk/nezna-revolucia-vo-vzdelavani-vlada-sr-schvalila-balik-skolskych-zakonov/
Príloha